onsdag, 21 oktober 2020
Hem Krönikor Birgit Johansson Hur mycket ska det få kosta?

Hur mycket ska det få kosta?

Köp en hoodie! Det är ett budskap vi kunde se i Scandinavium rätt ofta under vintern, nu har de bytt till någon slags byxor. Jumbotronen visar upp förträffligheten med att klä sig i Frölundas färger till vardags. Problemet? Priset.

Frölunda vill att du ska hosta upp 800 svenska kronor för hoodien de marknadsför, 700 om det är en juniorstorlek. Rimligt?. Nej. Ockerpriser? Ja. Det är dyrt som det är att vara supporter. Matchbiljetten kostar pengar, de priserna har vi avhandlat här. Ska du äta och dricka något kostar det pengar och det kostar pengar att ta sig till arenan. Hur mycket är det sedan rimligt att du ska betala för merch på det?

Lojalitet och kärlek till föreningen

Supporterskap handlar om lojalitet och kärlek till föreningen, men föreningen, eller om vi ska säga företaget, Frölunda verkar bara allt mer se supportrarna som en kassako. Priserna i shopen är höga, 399 kr för en babyhood, 450 kr för ett par mjukisbyxor, 700 för en vanlig replica, 1000 för en replica ”exklusive”. Gå tillbaka till tidigt 00-tal och en replica gick på en femhundring.

Ishockey ska vara för alla. Det verkar de flesta vara överens om. Föreningens själva ändamål i stadgarna beskrivs så här: ”Föreningen är en ideell förening som har till uppgift att främja och genom sina medlemmar utöva ishockeyidrotten.”

Hur mycket främjas idrotten när vi sätter priserna så här högt, när man riskera att tvinga bort vissa grupper i samhället, främst de med sämre socioekonomisk standard. Dyrare biljetter, dyrare merch, dyrare läger under sommaren, dyrare utrustning. Som ett resultat riskerarar ishockeyidrotten att bli väldigt exkluderande och riskerar att vara en bidragande faktor i det hela.

Lojala supportrar

Frölundasupportrar är lojala. Oerhört lojala. Därför fortsätter de att öppna upp plånboken. Men någonstans kan det vara rimligt att ta ett steg tillbaka och se förbi tillgång och efterfrågan för att tillgängliggöra Frölunda för fler. Att idrottsmerch exempelvis är lite dyrare än vanliga kläder är inte ovanligt, men det måste finnas en rimlighet i de priser som sätts.

Eller så kanske det är vad Frölunda vill? En tyst och lugn popcornpublik med en fet plånbok som blint köper det som ställs framför dem. Det är marginalåskådarna man har fokus på för tillfället. De som går på 1,5 matcher/säsong ska gå på 2,5 matcher. En fin publik som ska bli underhållen och köpa lite fin merch istället för att ha en publik som verkligen bryr sig. 3852 personer brydde sig nog för att ta sig till Borgen när Frölunda spelade i förra veckan. Bara 3852 av det där fina snittet på över 10 000. Men så går det kanske när man odlar en underhållande och bekväm aura kring matcherna?

Till råga på allt kom det för inte alltför längesedan ut en marknadsundersökning där man undersökte om det fanns ett intresse för en ny Frölunda-app, och om det i sådana fall fanns ett intresse för att betala 20 kr/månad i appen för att ta del av exklusivt material. Man funderar alltså på att än mer göra supporterskap till en ekonomisk fråga. Istället för att göra material kring laget tillgängligt för alla som bryr sig ska det vara för dem som känner att de kan betala för det.

Det blir alltmer pengar inom idrotten generellt och förstör den till viss del. Det vore fint om vi kunde vara någon form av motkraft till det.

Kommentera

- Annons -

Senaste nytt