fredag, 30 oktober 2020
Hem Krönikor Birgit Johansson En tvivelaktig (Cash)buddy

En tvivelaktig (Cash)buddy

Vi har redan avhandlat en tvivelaktig sponsor till Frölunda i form av Turkish Airlines men det finns faktiskt en till som VF egentligen inte borde ha något att göra med. Nämligen Cashbuddy.

Vad är så illa med dem då? De som har sponsrat laget så länge. Vi kan börja med den verksamhet de bedriver. För att citera en DN-artikel från i maj i år:

”[…] som lånar ut pengar snabbt och utan säkerhet. Verksamheten är inte okontroversiell. Företaget tar rejält betalt i form av effektiv ränta och även om snabblånen hjälper en del kan de bli en nedåtgående spiral för den som hamnat i ekonomiska svårigheter.”

Det företaget helt enkelt sysslar med är att utnyttja människor i utsatta situationer som av någon anledning behöver få in pengar snarast möjligt och sedan får betala dyrt när lånet till Cashbuddy ska ha tillbaka pengarna. Det är en utsugarverksamhet som ingen idrottsförening ens borde vara nära ett samarbete med. Men här sitter de, som sponsor till Frölunda HC.

Vill döda föreningsdemokratin

Det här är egentligen illa nog. En verksamhet som utnyttjar utsatta människor ska vi inte ha att göra med. Men Cashbuddy vill också attackera det kanske heligaste inom den svenska idrottsrörelsen, 51%-regeln. Återigen citerar vi, denna gång från GT:

”Och vd:n Martin Jönsson, en av två bröder som driver sms-lånebolaget Cashbuddy, sticker inte under stol med vad han tycker i frågan och varför bolaget bildades.

– Tanken var att gå in i föreningar. Då det går. Den dagen den glädjen – eller sorgen, säger Martin Jönsson.

Enligt honom väcktes tanken för flera år sedan då Frölunda Hockey genom sitt bolag Frölunda Hockey Utveckling AB gick ut med en riktad nyemission av aktier till fem storbolag med västsvensk anknytning.

Martin Jönssons koncern, som är storsponsor av Frölunda Hockey genom Cashbuddy, var ett av de bolag som tillfrågades. Enligt honom trodde Frölunda Hockey, liksom många andra vid den tiden, att Riksidrottsförbundet skulle slopa 51-procentsregeln och nyemissionen såg han som en möjlighet för bolag att, vid en regeländring, på allvar gå in i klubben.

– Tanken var att man skulle lägga upp A-laget och varumärket där. Men sedan blev det inte att man tog bort 51-procentspärren, uppger Martin Jönsson.”

Man trodde och hoppades (även från föreningens sida vad det verkar vilket i sig är helt horribelt), att 51%-regeln skulle försvinna och att man som företag skulle få större inflytande i föreningens förehavanden. Att man skulle kunna kliva in och rubba maktbalansen och åtminstone delvis åsidosätta medlemmarnas inflytande. Vi kan ute i Europa se vad som sker när företag kliver in i föreningar. Red Bull är det värsta av exemplen där föreningarnas egna identiteter förminskas eller helt upphör där de kliver in.

Hur illa det kan bli

Men även en av VFs gruppspelsmotståndare i CHL är ett exempel. HK Hradec Kralove eller Mountfield HK som de också kallas. Det hela är rätt rörigt egentligen. 2006 klev företaget Mountfield in i föreningen HC České Budějovice som existerat sedan 1928. De bytte då helt sonika namn till HC Mountfield.

När sedan en sponsordispyt angående vilken öl som skulle säljas i HC Mountfields/České Budějovices arena (det blir inte mer tjeckiskt än så) uppstod så slutade det med att Mountfield fick avbryta samarbetet med České Budějovice. Istället fick Královští Lvi från Hradec Kralove bli den nya föreningen att ätas upp av Mountfield, en förening som existerat under eget namn sedan 1926. Královští Lvis a-lag lades ner och Mountfield HK skapades istället samtidigt som České Budějovice återuppstod i andraligan efter att ha sålt sin Extraliga-licens till det nya Mountfield-laget.

Krångligt? Ja, utav bara helvete. Men det är så det blir när andra, monetära, företagsmässiga, intressen ska in och peta i idrotten. Cashbuddy vill ha den här möjligheten i Sverige. De anser 51%-regeln vara föråldrad och onödig. De anser oss medlemmar och supportrar som älskar föreningen vara en pöbel som bara är i vägen för deras grandiosa planer. De vill ta vår förening ifrån oss bara för att de råkar sitta på en större kassa än vad vi gör.

De är en sponsor. En med en verksamhet vi inte borde beblanda oss med. Det sponsorer gör är att sponsra och i utbyte få synas. Kanske sitta lite på vip-läktaren och känna sig lite viktig. Men där tar det stopp. Vet er plats. Cashbuddy vill förändra det här. Vi borde inte ha något samarbete med Cashbuddy.

Heja Cashbuddy HC.

Kommentera

- Annons -

Senaste nytt